Artrik trädgård🦋

I helgen besökte biologisk mångfaldgruppen Dan Norlins fantastiskt artrika trädgård. Där blev vi guidade runt av Dan bland hundratalet olika växter, alla vackra och viktiga på sitt sätt.🐝🦋

Världens längsta blomsteräng

Den 25 och 27 juni gav vi oss ut i Svartby/Arnäs (vägsträckan mellan Granngården och Arnäsrondellen) för att rensa bort lupiner som vuxit upp på vägsträckan för projektet ’Världens längsta blomsteräng’.
Första dagen fyllde vi fem stora säckar!

5 stora säckar fyllda med lupiner

Rensad vägsträcka

Uppdrag: Rädda bina🐝

Som en del av projektet ”Rädda bina” har vi beslutat att använda årets prispengar från Tidningen 7 och kommunens miljöpris Miljörnen. Pengarna går till att köpa pallkragar, jord och blomfrön till de 20 förskolor i kommunen som tackat ja till detta.🌻
Här kan ni läsa mer om vår insats i Tidningen 7: länk till artikel.

Klädbytardag

Tack till alla som kom och bytte kläder i lördags på Arken tillsammans med oss, Örnsköldsviks FN-förening, Studiefrämjandet Västernorrland, Fridays for Future, Örnsköldsvik och Örnsköldsviks bibliotek.
Roligt att vi också fick ha en Lappa och laga-workshop i Gröna ateljén med inspiration att ta hand om det vi har.

Fantastiskt att ungefär 460 plagg fick byta ägare!

Miljöpriset Miljörnen

Örnsköldsviks kommuns och Tidningen 7s gemensamma miljöpris ”Miljörnen” tilldelades igår Naturskyddsföreningen i Örnsköldsvik. 🏆🤗 Ceremonin skedde vid kommunfullmäktige och Helen Forsgren och Andro Stenman tog emot priset. Vi är såå stolta! 😊
Vi vill också gratulera Mini och planeten som tilldelades Företagspriset. 🌷

Årsmöte 2024

ÅRSMÖTE 2024.
Vi hälsar alla medlemmar varmt välkomna till årsmöte!
Onsdag 13 mars kl 18.30 i
Studiefrämjandets lokaler, Apoteksgränd 3A.
2024 års miljöpris 🏆delas ut och pristagaren berättar om sin verksamhet under 30 minuter.
Vi bjuder på fika.☕️🍪

Hedersmedlem

Våran hedersmedlem Dan Norlin berättade om sin trädgård och visade bilder. Det var ett intressant och lärorikt föredrag som tjugotal personer fick lyssna till.
Tänk att lyckas med att ha över 250 olika växter på en liten yta – det lockar en stor variation av insekter och leder till biologisk mångfald mitt i staden Örnsköldsvik!
Boktips fick vi också!