Biologisk mångfald och skog

Arbetsgruppen för biologisk mångfald och skog strävar bl.a. för att skapa förutsättningar för humlor, bin och andra pollinatörer.

Det gör vi t.ex. i samverkan med kommunens Parkavdelning som är i färd med att göra om kortklippta gräsmattor och parkområden till blomstrande stadsängar.

Varje år i samband med Biologiska mångfaldens dag brukar vi lämna ut information till villaägare runt om i kommunen. Vi berättar om hur man själv kan anlägga en äng på tomten.

Vi har också delat ut Naturskyddsföreningens lilla broschyr Operation Rädda Bina till hushållen för att öka kännedom om binas allvarliga situation och det hot detta utgör för oss människor när det gäller t.ex. matförsörjning.

I Järvvik i Näsketrakten har kretsen en äng och där fortsätter skötseln såsom tidigare. Nytt för i år är den informativa skylt som vi tänkte inviga med lite extra festligheter i samband med slåttern i augusti.

Aktiviteter

Utöver ovanstående brukar vi i gruppen försöka anordna utflykter, floravandringar m.m. I år kommer utflykten att gå till skärgårdsområdet Kronören-Drivören i Nordmaling. Den utflykten sker i samverkan med Svenska Turist Föreningen Övik.

Vår grupp är delaktig i projektet ”Världens Längsta Blomsteräng” och den sträcka vi bidrar med är på ca 5 km och finns i Arnäsvall.

Under september månad har vi svamputflykt under ledning av två duktiga svampkonsulenter. Vi lär oss om matsvampar och om vilka svampar vi bör undvika.

Natursnokarna

I gruppen har vi också som mål att starta upp en Natursnoksverksamhet.

Vill du vara Natursnoksledare? Eller känner du någon som skulle vara lämplig för rollen? Kontakta oss så berättar vi mer!

Läs mer: Natursnokarna

Du är varmt välkommen att gå med i gruppen!

Kontakt:
Annelie Nilsson, tava.n72@gmail.com