Program 2022

Alla är välkomna till våra aktiviteter, inget medlemskrav
Arrangemangen sker i samarbete med Studiefrämjandet
Programmet kompletteras och uppdateras efterhand på Hemsidan Facebook och Instagram

Årsmöte

Välkomna till årsmötet. Ärenden enligt stadgarna. 2022 års miljöpris delas ut. Föredrag (ca 20 min) av årets miljöpristagare. Vi bjuder på fika.
Datum: Torsdagen den 17 mars kl.18.30   Dagordning och Verksamhetsberättelse 2021
Plats: Studiefrämjandets lokal, Apoteksgränd 3A.

Filmen ”Om Skogen”

Filmen belyser svenskt skogsbruk och vilken roll det har i dagens samhälle. Olika intressen som klimat, biologisk mångfald och skogsindustrin ställer olika krav som måste samordnas. Genom att visa filmen Om Skogen vill vi påverka och medvetandegöra allmänheten med speciellt fokus på ungdomar, politiker, skogsägare. Po Tidholm deltar före och efter filmen och kommer att sätta in skogens roll i ett norrländskt sammanhang. Filmen är 1,5 timme lång. Arrangemanget görs tillsammans med FN-föreningen i Örnsköldsvik, Fridays For Future, Ångermanlands Ornitologiska förening (ÅOF) och Länsförbundet i Västernorrland
Datum: 31 mars kl. 18.00-21
Plats: Folkhögskolans Aula, Rådhusgatan 1A
Kontaktperson och anmälan via sms: Annelie Nilsson, 070- 296 98 72

Länsstämma i Brynge (Länsförbundets årsmöte)

Välkommen till årsmöte med Naturskyddsföreningen Västernorrland i det kulturhistoriskt intressanta Bryngeområdet med bl.a. linmuseum, unik vattendriven linmangel och café Linlyckan. Årsmöteshandlingar finns på http://www.vasternorrland.naturskyddsforeningen.se/
Datum: 8 maj kl.10.00
Plats: Brynge Kulturområde.
Anmälan: senast 2 maj till maria.danvind@naturskyddsforeningen.se   Kontaktperson: Staffan Landström, 073- 401 04 72

Biologiska Mångfaldsdagen den 22 maj-Vill du göra en insats?

Vi kan förbättra biologisk mångfald på många olika sätt, bl.a. genom att skapa mer blommande mark i trädgårdar och parker. Inför biologiska mångfaldsdagen hjälps vi åt att dela ut infoblad till boende i villaområden. Hör av dig om du vill hjälpa till!
Kontaktperson via sms: Annelie Nilsson, 070- 296 98 72

“Naturnatta”- Bäversafari

Vid årets naturnatta uppmärksammas 100 årsjubileet av återinplantering av bäver i Sverige. Vår guide Sus Andersson från Spånga, är journalist med intresse för naturvetenskap, miljö, teknik mm och kunnig när det gäller bäver. Du kan läsa mer på farad.se om hennes pågående arbete med en bok om bäver. Vi besöker en bäverhydda med tillhörande damm, trädfällning m.m. Vi kommer att få en intressant beskrivning av bäver och hur de lever. Ta gärna med fika.
Datum: 12 juni kl. 19-ca 21
Plats: Samling vid rastplatsen som ligger vid träbron över Nordanåsån, västra sidan av Hälsans stig, Höglandssjön
Kontaktperson och anmälan:  Arne Persson, 070-607 87 53

Sjungande fåglar i Alneskogen

Vi besöker den för fågelsång berömda Alneskogen vid Järved, öster om Örnsköldsvik, för att lyssna till kören av sjungande fåglar, där bland annat karaktärsarten grönsångare ingår. Aktiviteten ställs in vid regnigt eller blåsigt väder. Samarrangemang med ÅOF.
Datum: 12 juni kl.06.00
Plats: samling vid reservatstavlan i korsningen Järvedsvägen-Järvedslede
Kontaktperson och obligatorisk anmälan via sms: Åsa 070-309 72 71.

Fågelvandring Höglandssjön

Fågelskådning runt Höglandssjön. Samarrangemang mellan ÅOF och STF. Ta gärna med fika.
Datum: 15 juni kl. 18.00 (ca 2-3 tim)
Plats: Samling vid Gnistans nedre parkering.

Nattsångarlyssning i Nordingråområdet

Samarrangemang med ÅOF.
Datum: 17 juni kl.22.30
Plats: Samling vid Nordingrå kyrka. För samåkning från Övik samling vid Själevads gräsfotbollsplan mitt emot Utekompaniet kl.21.30

Floravandring Höglandssjön

Naturskyddsföreningen i Örnsköldsvik bjuder in till Floravandring. Vi börjar med att titta på växter vid östra spetsen av Höglandssjön och följer sen förändringar i växtligheten uppför sluttingen norrut på de gamla gräsmarkerna. Ta med eget fika och gärna en florabok om du har.
Datum: Söndag den 19 juni kl. 09.30 – ca 12.00
Plats: Höglandssjön.  Vi samlas på P-platsen vid bron intill fotbollsplan.
Kontaktperson: Staffan Landström, 073-401 04 72 . Ingen anmälan behövs.
Välkomna! 🌻🌾

Naturens dag vid Höglandssjön

Ett årligt återkommande arrangemang där Naturskyddsföreningen informerar om sin verksamhet tillsammans med många andra föreningar och kommunen.
Datum: meddelas senare på vår hemsida och Tidningen 7
Kontaktperson: Per Sundin, 073-960 16 63

Ängens dag med slåtter i Järvvik

Det är dags att slå den blomsterrika ängen i Järvvik (mellan Näske och Näske Krog).  David Rocksén beskriver hur restaureringen skett och hur utvecklingen varit. Ta med fika och lie om du har, eller räfsa.
Datum: söndag 14 aug kl.09.30-ca13 Plats: Samling i Järvvik, OBS! vid regn blir slåttern söndag den 21 aug i stället
Kontaktperson:  David Rocksén, 070-292 68 69

Besök i Kunnådalens kunskapsskog, OBS! flyttas från 18 sept till 2 oktober pga regn

Kunnådalen ligger sju mil väster om Örnsköldsvik. Kunskapsskogens tema är vildmark och kulturhistoria i samspel med ett hållbart skogsbruk.
Mer information om skogen och fina kartor finns på https://www.holmen.com/sv/skog/besok-skogen/kunskapsskogar/kunnadalen/
Ta med eget fika/lunch.
Datum: söndag 2 oktober
Samling kl 9.00 vid Själevads IP, möjlighet till samåkning.
Kontaktperson och anmälan: Andro Stenman, 070-608 26 23

Svampexkursion till Skuleskogen

Vi ger oss ut i svampskogen i Skuleskogen för att lära oss mer om ätliga svampar under ledning av svampkonsulent Gunnar Eklöf. Medtag fika, svampkorg och svampkniv (om du har).
Datum:  söndag 4 september Tid: kl. 10.00 samling för samåkning
Samlingsplats: nedre badhusparkeringen i Örnsköldsvik
Kontaktperson och anmälan endast via sms: Annelie Nilsson, 070-296 98 72. Begränsat antal deltagare

Miljövänliga veckan med tema återbruk-vecka 40

Vi anordnar en Pryl-bytar-dag och Fixa-grejen-dag. Svenskar shoppar prylar, inredning och elektronik som aldrig förr. Samtidigt börjar många tröttna på köp-och-släng-trenden.
Håll utkik efter uppdaterad information. Vill du hjälpa till – hör av dig!
Kontaktperson: Helen Forsgren, 073-065 48 35 och Annelie Nilsson via sms, 070-296 98 72

Glöggkväll med Bildvisning

Efter 2 års paus pga. av pandemin återupptar vi en tradition att träffas och ha en trevlig samvaro med bildvisning från året som gått och småprat om kretsens aktiviteter och engagemang i olika frågor. Vi bjuder på kaffe/te, glögg o pepparkakor.
Datum: 6 december kl.19.00
Plats:  Tältkåtan, Själevads kanotcentral